OMconference logo

Spreker

Tim Verheyden

Journalist en reportagemaker

Tim Verheyden is journalist en reportagemaker bij VRT NWS en Canvas. Verheyden volgt de invloed van sociale media en technologie op ons allemaal, ‘All Things Digital’. Zo werkt Verheyden voor het onderzoeksprogramma Pano en maakte hij voor Canvas de reeksen “Facebook & Ik”, “Privacy & Ik” en “Fake News & Ik”. Voor VRT NWS ontdekte Verheyden in 2019 dat Google via de Google Home meeluistert naar wat we zeggen. De reportage leidde wereldwijd tot de aanpassing van de privacyvoorwaarden van Google. Verheyden is ook de maker van de onthullende reportage over Schild &Vrienden.

 

🎤 Powered by Read My Lips

 

Wanneer

16u00 - 16u30

Waar

Queen Elisabeth Hall

Categorie

Placeholder

Talk

Trap niet in de val van fake news!

Nu iedereen met AI-toepassingen als ChatGPT en DALL-E aan de slag kan, komen de uitdagingen rond fake news in een nieuwe fase; werkelijk iedereen kan nu bijvoorbeeld beelden en stemmen creëren die niet bestaan. U hebt mogelijk de nepbeelden van de arrestatie van Donald Trump ook al gezien?

Onze nieuwe wereld van alternatieve feiten en fake news schoot uit de startblokken tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016. Nadien rolde de corona-pandemie over ons heen en even later ook nog de oorlog in Oekraïne, waar fake news en desinformatie cruciaal zijn in de  strategie van de Russische president Poetin.

In zijn lezing neemt Tim Verheyden u mee achter de schermen van valse informatie, fake nieuws en complottheorieën. Wie of wat moeten we nog geloven en wat is de rol van bedrijven als Facebook en Twitter daarin? Hoe kan je met informatie polariseren? Hoe kan u vermijden dat u in de val fake news trapt? En is het wel zo eenvoudig?
Desinformatie, bewust gemanipuleerde informatie, zal nog niet meteen verdwijnen. 

Het boek 'Het had waar kunnen zijn' door Tim Verheyden is beschikbaar in de betere boekhandel sinds juni '22.

Bestel jouw regular ticket voor 2 oktober

Deze sprekers vind je misschien ook interessant?

Alexander Hoogewijs
SiteManager

NFTs: De Game-Changer voor brand experience en fan engagement

Ann Maes
FLRISH

Do Tell – vind de D-spot in jouw duurzaamheidsverhaal

Ellis Oosterlinck
Tailpage

De toekomst van contentcreatie in tijden van AI

Els Breugelmans
KU Leuven

Alles moet online? Of toch niet?

Erik Luijts
DataSynergy

Een vertrouwensband smeden met je klanten: haal meer uit je Net Promoter Score

Femke Helon
3Motion

Bringing Brands to Life: The Power of Visual Communication

Gilles De Backer
Utopia Events

Purpose driven events : “What’s in it for you marketeer?”

Greet Dekocker
BeCommerce/SafeShops.be

Opportuniteiten en bedreigingen voor het Belgische E-commerce landschap.

Harald Dumoulin
SmartPresentations

Creëer waarde en impact bij jouw potentiële klant

ianka fleerackers
Thought Leaders Academy & Own Your Story Agency

Own your story. Or someone else will.

Joachim De Vos
Living Tomorrow, TomorrowLab & Ghent University

Why Innovation Fails and the 7 keys to success

Johan Van Mol
No-Kno

Diversiteit & inclusie in marketing bekeken door de lens van data

Joke Claessen
Impact- en waardetransformatie lead

Een crash course in impactvolle impact

Jonathan Loeys
OMcollective

Marketing, mopjes, memes. Humor in communicatie.

Katelijn Quartier
Universiteit Hasselt – Retail Design Lab

10 mythes in retail (design)

Kristof Windels
Wavemakers

PR as an effective branding tool

Lieven Scheire
Comedian & science communicator

Artificiële Intelligentie (A.I.)

Lise Conix
Schoenen Torfs

Van een marketingstrategie gedreven door sales, naar een marketingstrategie gedreven door onze missie en cultuur.

Lucas De Man
Company New Heroes / Biobased Creations

Hoe verder?

Marc Boon
AV-image

Intelligentie: menselijk boven artificieel

Michelle Dassen
Flexmail

E-mail conversie killers en hoe je ze kan fixen

Pieter Van Peteghem
Antenna

Benefits before technics – De waarom, hoe en wat van de digitale weg vooruit

Renout van Hove
GrowthAgent

Ontketen de kracht van Data Clean Rooms om je eigen Google empire op te bouwen.

Rick van der Wal
Trustpilot

Doelgerichte marketing: moet jouw merk een standpunt innemen?

Sarah Parent
Go Forest

Ecohacks voor een betere toekomst

Saskia Van Uffelen
Agoria

Elk bedrijf wordt een digitaal bedrijf

Stef Verbeeck
Pavlov

Relatie Renaissance: Waarom merken moeten inzetten op emotionele en menselijke relaties met hun klanten

Tim De Witte
Hello Archie

Hello Archie van Belgische start-up naar Internationale scale-up

Yasmien Naciri
Powered by Read My Lips

Inclusie op de werkvloer en branding