OMconference logo

Spreker

Yasmien Naciri

Business developer, changemanager & entrepreneur | Author & Columnist @GVA

Yasmien Naciri is Impact ondernemer, business developer, zaakvoerder, één van deze termen eventueel, auteur, columniste en gastdocente. Daarnaast is ze ook bekend als onderneemster, voormalig wetenschappelijk medewerkster aan Universiteit Antwerpen en oprichtster van verschillende projecten. Naciri zette zich de afgelopen jaren in rond armoede, jeugd, onderwijs en ondernemerschap. Sinds 2014 is ze een bekende stem in het maatschappelijke debat en focust ze zich op maatschappelijke uitdagingen, vernieuwende projecten en beleidsvoorstellen.

Denken én doen zijn twee begrippen die voor haar hand in hand gaan. Zo pleitte ze in 2015 bij voormalig minister van Economie en Werk Philippe Muyters voor een apart statuut voor student-ondernemers, waar ondertussen duizenden jongeren een beroep op konden doen. Naciri is ook oprichtster en voorzitter geweest van een organisatie voor ontwikkelingshulp die zich inzette voor gelijke toegang tot stromend water en voor gelijke onderwijskansen in Marokko. Met haar organisatie zorgde ze voor de heropbouw van 15 dorpsscholen om zoveel mogelijk jonge meisjes in de klas te krijgen.

Daarnaast is ze is ook de bedenkster en oprichtster van Fleks vzw, een open jeugdwerking in Antwerpen waar jongeren worden gestimuleerd om te ondernemen – zelf botste ze op drempels als jonge onderneemster, daarom ijverde ze ook voor het student-ondernemerstatuut. Ondertussen heeft ze de organisaties verlaten omdat ze zeer sterk gelooft in de kracht van duurzaamheid en andere jongeren kansen wil bieden door haar eigen ruimte af te staan. Vandaag zet ze zich naast haar werk als algemeen manager vrijwillig in bij verschillende bestuursraden uit de onderwijs-, jeugd-, cultuur- en armoedesector waaronder de koepelorganisatie van alle jeugdwerkingen in Vlaanderen, Formaat vzw, de Ancienne Belgique en Literatuur Vlaanderen.

Naciri heeft een breed interesseveld – ze is ervan overtuigd dat er geen andere optie is als je maatschappelijke uitdagingen wil aanpakken. Daarom is ze het liefst bezig rond innovatie en changemanagement, beleidsvorming, strategische communicatie, inclusie en sociale mobiliteit.

 

🎤 Powered by Read My Lips

 

Wanneer

11u20 - 11u50

Waar

Queen Elisabeth Hall

Categorie

Placeholder

Talk

Inclusie op de werkvloer en branding

Jarenlang was diversiteit een begrip waar volop mee werd uitgepakt. Ondertussen hebben we het begrip vervangen door “inclusie” omdat er een verschil bestaat tussen hetgeen we waarnemen en hoe we er al dan niet mee omgaan. Alleen blijkt dat we ook nu in een gelijkaardige valkuil trappen door inclusie te benaderen als een trend, een waarneming, en dus te vaak als "een verpakking". Na enkele jaren expertise te hebben opgebouwd in de communicatiewereld weet Naciri maar al te goed waar die blinde vlekken liggen bij communicatiebureaus en ook bij HR, waar men al te vaak z’n toevlucht neemt tot imago- en rekruteringscampagnes, als antwoord op "we vinden ze niet". Yasmien Naciri wijst graag op denkfouten, de inclusiebusiness en -consultants waar gretig een beroep op wordt gedaan, maar waar men vaak te laat beseft dat men aan de oppervlakte blijft. Dat inclusie een positieve invloed heeft op welzijn en de financiële resultaten van een bedrijf, is geen geheim meer. De vraag die we ons moeten stellen is hoe we aan de slag gaan met een inclusief (personeels)beleid op maat van de organisatie, een beleid dat niet wordt uitbesteed aan bureaus, consultants of coaches. Inclusie is namelijk géén "project" of "werkgroep", maar een rode draad doorheen de organisatie- en bedrijfscultuur waar iedereen zich in moet vinden. Om dat waar te maken is de HR-afdeling van enorm belang om die kruisbestuiving in alle departementen te realiseren. Alles valt en staat bij HR, ook het welzijn van elke werknemer, want zoals onderzoek ons leert, is retentie minstens even belangrijk als aanwerving & rekrutering.

Bestel jouw regular ticket voor 2 oktober

Deze sprekers vind je misschien ook interessant?

Alexander Hoogewijs
SiteManager

NFTs: De Game-Changer voor brand experience en fan engagement

Ann Maes
FLRISH

Do Tell – vind de D-spot in jouw duurzaamheidsverhaal

Drinks - Atrium
OMcollective

Drinks - Atrium

Ellis Oosterlinck
Tailpage

De toekomst van contentcreatie in tijden van AI

Els Breugelmans
KU Leuven

Alles moet online? Of toch niet?

Erik Luijts
DataSynergy

Een vertrouwensband smeden met je klanten: haal meer uit je Net Promoter Score

Femke Helon
3Motion

Bringing Brands to Life: The Power of Visual Communication

Gilles De Backer
Utopia Events

Purpose driven events : “What’s in it for you marketeer?”

Greet Dekocker
BeCommerce/SafeShops.be

Opportuniteiten en bedreigingen voor het Belgische E-commerce landschap.

Harald Dumoulin
SmartPresentations

Creëer waarde en impact bij jouw potentiële klant

ianka fleerackers
Thought Leaders Academy & Own Your Story Agency

Own your story. Or someone else will.

Intro
OMcollective

Intro

Joachim De Vos
Living Tomorrow, TomorrowLab & Ghent University

Why Innovation Fails and the 7 keys to success

Johan Van Mol
No-Kno

Diversiteit & inclusie in marketing bekeken door de lens van data

Joke Claessen
Impact- en waardetransformatie lead

Een crash course in impactvolle impact

Jonathan Loeys
OMcollective

Marketing, mopjes, memes. Humor in communicatie.

Katelijn Quartier
Universiteit Hasselt – Retail Design Lab

10 mythes in retail (design)

Korte pauze
OMcollective

Korte pauze

Kristof Windels
Wavemakers

PR as an effective branding tool

Lieven Scheire
Comedian & science communicator

Artificiële Intelligentie (A.I.)

Lise Conix
Schoenen Torfs

Van een marketingstrategie gedreven door sales, naar een marketingstrategie gedreven door onze missie en cultuur.

Lucas De Man
Company New Heroes / Biobased Creations

Hoe verder?

Lunch & networking
OMcollective

Lunch & networking

Marc Boon
AV-image

Intelligentie: menselijk boven artificieel

Michelle Dassen
Flexmail

E-mail conversie killers en hoe je ze kan fixen

Pieter Van Peteghem
Antenna

Benefits before technics – De waarom, hoe en wat van de digitale weg vooruit

Renout van Hove
GrowthAgent

Ontketen de kracht van Data Clean Rooms om je eigen Google empire op te bouwen.

Rick van der Wal
Trustpilot

Doelgerichte marketing: moet jouw merk een standpunt innemen?

Sarah Parent
Go Forest

Ecohacks voor een betere toekomst

Saskia Van Uffelen
Agoria

Elk bedrijf wordt een digitaal bedrijf

Stef Verbeeck
Pavlov

Relatie Renaissance: Waarom merken moeten inzetten op emotionele en menselijke relaties met hun klanten

Tim De Witte
Hello Archie

Hello Archie van Belgische start-up naar Internationale scale-up

Tim Verheyden
VRT NWS

Trap niet in de val van fake news!

Welkom met koffie & versnaperingen - Atrium
OMcollective

Welcome - Atrium